Bergen en indianen - Reisverslag uit Tuxtla Gutiérrez, Mexico van paul nienke merel en tim voort vd kleij - WaarBenJij.nu Bergen en indianen - Reisverslag uit Tuxtla Gutiérrez, Mexico van paul nienke merel en tim voort vd kleij - WaarBenJij.nu

Bergen en indianen

Door: Paulnienkemereltim

Blijf op de hoogte en volg paul nienke merel en tim

11 Maart 2013 | Mexico, Tuxtla Gutiérrez

Wat een mooie dagen hebben we weer achter ons.
Eerst maar even het weer, in de bergen zou het namelijk flink afkoelen, nou dat hebben we geweten...
Het werd overdag , onder een strak blauwe hemel idd maar 27 graden.

In Palenque hebben we de maya tempels bezocht , het bijzondere van deze tempels is dat ze midden in de jungle liggen en dat je ze ook mag beklimmen. Merel vond het reuze spannend om zo hoog te klimmen en om te kijken waar dan de slaapkamers waren van de maya's (je verzint heel wat verhalen voor een kind van 3).
Zeker door de jungle, waren dit mooie tempels om te zien ( nu hebben we er ook wel weer genoeg gezien)
Smiddags heerlijk bij het zwembad gelegen, voor Tim en merel het hoogtepunt van de dag.

De dag erop de lange bergroute naar San Cristobal. Op de route lagen nog 2 mooie watervallen. Eerst Mishol-Ha , waar je achterlangs kan lopen( volgens merel heeeel spannend) ,daarna Aqua-Azul, met Fantastisch helder water.
Vele bochten en veel te veel tope's( Mexicaanse irritante veel te hoge drempels) later kwamen we in de buurt van San Cristobal. We waren al gewaarschuwd voor blokkades, mensen spannen dan snel een touw over de weg en hopen dat je stopt om wat fruit ofzo te kopen, als je langzaam doorrijdt laten ze het touw zaken, dit ging prima

Totdat... Het hele dorp was uitgelopen, Honderd mensen langs de weg, wat bleek ze hadden nu spijkermatten op de weg gelegd. Een lange file ontstond. Je mocht er pas langs als je zou betalen zagen we vanuit de verte. We dachten dat doen we niet, we spelen de domme toerist. Nou daar trapte ze niet in.... We bleven weigeren, komt er een vent met een spuitbus aan, die zou de huurauto weleens onder spuiten, helaas toch maar betaald, leek ons goedkoper dan schade aan het huurbedrijf betalen. (Bleek achteraf een actie te zijn om op internationale vrouwendag aandacht te vragen voor een locale gevangen genomen vrouwelijk politica)

San Cristobal is een hele leuke stad, een aparte sfeer door de vele indianen die hier wonen of hun spullen proberen te verkopen. Op de locale markt zie je van alles, lekker vers fruit, indianen in hun mooi klederdracht, net geslachte kippen , een bont spektakel. Leuk was het ook om een indianen dorpje in de buurt te bezoeken.

Voor het eerst hebben we een speeltuintje bij het hotel, genieten voor Merel en Tim dus.
Ook hier is PSV goed te volgen, na alweer het achtste verliespunt sinds mijn afwezigheid staan we terecht niet meer bovenaan.

Veel plezier in het koude Nederland.

• 11 Maart 2013 - 20:03

Olaf:

Leuk verhaal weer.!
    Zijn jullie bij de watervallen nog het ijskoude water in geweest?
    In Tulum nog een tip: Gran Cenote is nog wel leuk om naar toe te gaan.
    En als je nog wat geld hebt Xel ha is leuk. soort pretpark. Kijk maar even op internet.
    Blijf genieten!!Nog laatste weekje!!
    kus

• 11 Maart 2013 - 21:21

Maaike:

Wow wat een spannend verhaal van die spijkermatten! Wij hebben in de buurt van San Cristobal ook een grote kloof bezocht en daar krokodillen gezien. Maar die hebben julle al in Costa Rica gezien ;-) De zee bij Tulum was magisch mooi. Wij hebben erg fijn bij beachresort papaya playa gelegen. Rustig maar prachtig strand en een drankje bestellen was voldoende om gebruik te mogen maken van hun ligbedden. Misschien kunnen jullie daar een hutje aan zee huren? Is wel prijzig denk ik... Zee is overigens wel erg ruig voor kleine kindjes. Geniet & Have fun!!

• 12 Maart 2013 - 19:59

Sjieuwke:

Wat een prachtige reis en wat leuk dat Merel al zo alles in zich op neemt. Nog veel plezier.
    Groet vanuit een koud Nederland.

• 14 Maart 2013 - 16:31

Iris:

Hoi Nienke, Paul, Merel en Tim,

Geweldig om jullie verhalen weer te lezen! Weer mooie en spannende avonturen!

Nog bedankt voor jullie kaartje. Hier alles ok. Jasper zindelijk, Ruben groeit als kool en samen hebben ze de grootste lol met elkaar :-).

Geniet nog van jullie laatste week, met mooie natuur, cultuur en mooi weer. Hier heeft het vandaag nog flink gesneeuwd!

groetjes en tot gauw,
    Iris